Ontwikkeling en resultaten
Tussentijdse toetsen
Resultaten van ons onderwijs.
Het is van groot belang om na te gaan wat de resultaten zijn van ons onderwijs:doen wij de goede dingen en… doen wij de juiste dingen ook goed? De resultaten van ons onderwijs willen we afmeten aan de mate waarin wij erin slagen álle leerlingen te begeleiden. Door middel van ons volgsysteem en onze structuur van onderwijs en begeleiding, kunnen zoveel mogelijk leerlingen op onze school onderwijs volgen. De vaststelling van de resultaten moet zo objectief mogelijk gebeuren. De onderstaande punten geven een objectieve indicatie van de kwaliteit van het onderwijs op school.
Methodegebonden toetsen
Methoden zijn een middel om een onderwijsdoel te bereiken. Bovendien bieden ze leerkrachten houvast om kwalitatief goed onderwijs te bieden. Steeds meer methoden bevatten materialen, didactische aanwijzingen en suggesties voor extra instructie om onderwijs op maat te kunnen verzorgen. De methoden hebben een eigen registratiesysteem, waarin de leerkracht het gegeven onderwijsaanbod noteert. Ook registreert de leerkracht de resultaten van de tussentijdse toetsen. Op basis daarvan kan het onderwijsaanbod tussentijds worden bijgesteld. Op deze manier volgt en bewaakt de leerkracht de ontwikkeling van individuele leerlingen en de groep per leergebied.
CITO, LOVS en Resultaatanalyse
Naast methodegebonden toetsen gebruiken we methodeonafhankelijke toetsen om de ontwikkeling van individuele leerlingen en de groep te volgen. Het Leerling- en
onderwijsvolgsysteem. Leerlingontwikkelingsvolgsysteem van CITO voorziet in een optimale onderlinge afstemming van al onze toetsen voor het basisonderwijs: de toetsen van het leerlingvolgsysteem en de Eindtoets Basisonderwijs. Met de toetsen kunnen wij de vorderingen van individuele leerlingen en groepen leerlingen volgen en analyseren. Met behulp van de diepte-analyse van de resultaten gebruiken we de gegevens ook om het onderwijs op schoolniveau te analyseren en verder te ontwikkelen. Dit betekent dat we op onze school streven naar een percentage van 60% -65% van de leerlingen een I-II-III score op de hoofdvakgebieden; Begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en reken-wiskunde. Landelijk ligt dit op 60 %.De januari-meting van 2023 laat zien dat we op de hoofdvakgebieden in het algemeen ons doel halen . Per jaargroep is wel een verschil.
KIJK
In de groepen 1-2 maken we gebruik van het observatiesysteem Kijk! Hierin volgen we de ontwikkeling van uw kind op verschillende gebieden. In dit systeem kunnen we goed zien op welk ontwikkelingsniveau uw kind werkt en handelt. Hiermee kunnen we nog beter aansluiten bij de behoefte van de kinderen.
Zien!
Om de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen goed in kaart te krijgen maken we vanaf groep 3 gebruik van het observatiesysteem Zien! Middels 28 vragen verdeeld over 7 domeinen brengen we de sociaal emotionele ontwikkeling van uw kind in kaart. Zo kunnen we op een goede manier uw kind te ondersteunen in de sociale ontwikkeling.
Resultaten eindtoets
Wat is de eindtoets?
Tot en met schooljaar 2022-2023 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.
Let op: Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau. De uitslagen van de doorstroomtoets zullen in de schoolgids van schooljaar 2024-2025 voor het eerst zichtbaar zijn.
Referentieniveaus
De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. De eindtoetsresultaten van de leerlingen spelen een belangrijke rol bij deze controle. Vanaf 1 augustus 2020 gebruikt de inspectie referentieniveaus om te bepalen of een school voldoende of onvoldoende presteert.
Wat zijn referentieniveaus?
Een eindtoets meet voor de onderdelen Nederlandse taal en rekenen:
- Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het basisniveau heeft gehaald (dit wordt ook wel het fundamentele niveau genoemd).
- Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het streefniveau heeft gehaald. Dit is een hoger niveau dat de leerlingen kunnen behalen.
Het fundamentele niveau (basisniveau) en het streefniveau (hogere niveau) worden ook wel de
‘referentieniveaus’ genoemd. Ze zeggen dus welk niveau de leerlingen op de school hebben gehaald op de gebieden taal en rekenen. Om te kijken of de school voldoende of onvoldoende heeft gescoord, worden ze vergeleken met signaleringswaarden van de Inspectie van het Onderwijs.
Wat zijn signaleringswaarden?
Hoeveel procent de school minimaal moet halen op de beide niveaus ligt vooraf vast. Deze percentages worden namelijk door de Inspectie van het Onderwijs bepaald. Als de school minder goed scoort dan deze vastgestelde minimale waarde, kan dat een signaal zijn dat er iets niet goed gaat op de school. Daarom worden deze minimale scores ‘signaleringswaarden’ genoemd.
Wanneer het percentage leerlingen op de school voor zowel het fundamentele niveau als het streefniveau op of boven de signaleringswaarden liggen, zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023/2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
In februari maken alle leerlingen van groep 8 de Doorstroomtoets, die landelijk genormeerd is. Daarmee ontstaat een beeld van de individuele prestaties van de leerlingen en van de school als geheel. Scholen kunnen zich onderling vergelijken met het gemiddelde van alle deelnemende scholen, maar ook met het gemiddelde van de scholen die gelet op de sociaal-culturele achtergrond van hun leerlingen vergelijkbaar zijn. De scores van de Eindtoets Basisonderwijs liggen tussen de 500 en 550. Hieronder vindt u onze resultaten van de afgelopen schooljaren.
In de jaren 2020/2021 en 2021/2022 scoren we op/ boven het landelijk gemiddelde. Dit laat zien dat de ingezette koers de gewenste resultaten oplevert. Beide jaren hebben de kinderen een score laten zien, die past bij het leerlingvolgsysteem en het advies.
In schooljaar 2022-2023 hebben we onder het landelijk gemiddelde gescoord, wel hebben de kinderen een score laten zien, die past bij het leerlingvolgsysteem en het advies.
Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau?
% 1F behaald (over drie schooljaren)
IKC Marang: 94.5%
Vergelijkbare scholen: 95.4%
Signaleringswaarde inspectie: (85.0%)
Welk percentage leerlingen behaalt het streefniveau?
% 1S/2F behaald (over drie schooljaren)
IKC Marang: 54.8%
Vergelijkbare scholen: 58.8%
Signaleringswaarde inspectie: (49.0%)
Schooladviezen
In groep 8 krijgt uw kind(eren) een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van uw kind. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft uw kind een hogere doorstroom-toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijken wij hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.
vmbo-b
13.3%
vmbo-k
26.7%
vmbo-k / vmbo-(g)t
3.3%
vmbo-(g)t
13.3%
vmbo-(g)t / havo
3.3%
havo
16.7%
havo / vwo
16.7%
vwo
6.7%
Sociale ontwikkeling
Visie op Sociale opbrengsten
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.
Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn:
- respect
- betrokkenheid
- veiligheid
IKC Marang investeert in positief gedrag door de toepassing van (SW)PBS.
Bij SWPBS(SchoolWide Positive Behaviour Support, genaamd PBS) gaat het om een gedragsaanpak die tot positief gedrag leidt. De waarden van het IKC zijn het uitgangspunt. Het IKC kiest eerst vanuit welke samenbindende waarden voor het pedagogisch klimaat zij lesgeven. Op Marang is gekozen voor de waarden betrokkenheid, respect en veiligheid. Vanuit deze waarden bepaalt het team welk gedrag van de leerlingen wordt verwacht. Voor alle plekken in en om het IKC worden deze gedragsverwachtingen duidelijk benoemd en visueel gemaakt.
Naast het werken met PBS is IKC Marang in schooljaar 2023-2024 gestart met het werken met GroepsGeluk.Met GroepsGeluk - systemisch werken in de klas - maak je de dynamiek van de groep zichtbaar middels houten poppetjes, picto's, symbolen en ander klein materiaal op tafel. Hierdoor krijgen zowel de medewerkers als de kinderen inzicht in de processen die spelen in de groep.Wanneer je deze dynamiek zichtbaar maakt, heb je een effectieve tool in handen om een fijn pedagogisch klimaat te creëren. In lastige situaties kun je direct de balans herstellen. Zo blijft je groep gelukkig en in een gelukkige groep kan iedereen zich optimaal ontwikkelen.GroepsGeluk is een verlengstuk van PBS en sluit naadloos aan bij de kernwaardes van PBS: veilig, betrokkenheid en respect.
Werkwijze Sociale opbrengsten
Kenmerkend is:
Preventie staat centraal
Schoolbrede aanpak met aandacht voor positieve benadering Planmatige aanpak van gedrag op basis van data Samenwerking met ouders
Adres
Wilhelminastraat 2
6687 BA Angeren
Contact
E [email protected]
T 026-3252725
De Linge
Dit IKC is onderdeel van
De Linge www.delinge.nl